Capítol 0 – Autobusos a Horta

Un cop més compartim amb vosaltres un invent que va canviar la vida de la gent dels nostres barris. Transcrivim literalment del magnífic llibre “L’Abans d’Horta” de l’editorial Efados el següent text:

Amb la generalització dels vehicles de motor d’explosió i amb la creació el 1922 de la Compañía General de Autobuses, s’inicià el servei de transport públic alternatiu al tramvia. El 1925 l’empresa Auto-Omnibus Vallcarca-Coll, SA creà un enllaç des de la Plaça Lesseps, a Gràcia, fins al Coll. El 1927 l’empresa Ribas-Saladrigas inicià la línia Gràcia – el Carmel. Anava de de Lesseps per la Travessera de Dalt, la carretera del Carmel i fins la barriada de can Mans. A partir del 1928 aquesta empresa fou absorbida per la companyia d’Autobuses del Norte de Barcelona, que també es quedà amb la companyia Vallcarca-Coll. La Carretera del Carmel estava en molt mal estat i això propicià que un any després se suspengués el servei fins que es va canviar d’itinerari: des de la Travessera de Dalt, quan s’arribava al carrer de Garriga i Roca, s’enfilava amunt pels carrers de Montserrat de Casanovas, passeig de la Font d’en Fargues i Pedrell, fins dalt de la Rambla del Carmel. Els barris de la Font d’en Fargues i del Carmel quedaren, per poc temps, ben connectats. 

Diferents polèmiques i la competència amb autobusos Roca feren que als anys trenta aquesta companyia es fes càrrec d’Autobuses del Norte, amb la línia del carrer de Pelai a Horta. En aquests anys hi hagué diferents companyies i trajectes d’autobusos que intentaren comunicar barris on no arribava el tramvia. El 1939 la Compañía General de Autobuses aconseguí el monopoli del transport a Barcelona absorbint autobusos Roca. Els anys cinquanta, atès que ja s’havia poblat el territori entorn el passeig del Vall d’Hebron, es va veure la necessitat de comunicar aquella zona, d’una banda, amb Sant Gervasi, d’altra, amb Horta. Així s’inicià la nova línia d’autobusos de l’empresa Casas.

Val a dir que els autobusos de la línia F, de dos pisos, van començar a circular el 1930. Es requeria que el passatgers viatgessin asseguts i, a les parades, el cobrador revisava els seients buits  que hi havia abans d’admetre nous passatgers. Inicialment, com que el bitllet valia quasi el doble que el tramvia, els veïns d’Horta van organitzar un boicot i van deixar de pujar-hi. Amb un concurs públic i amb la concessió d’autobusos Roca es va resoldre la qüestió de les tarifes. El servei durà fins a la Guerra Civil. El 1954 la Compañía de Tranvías de Barcelona va reprendre el servei de la línia F entre plaça Urquinaona i Horta.”

En els propers 7 capítols també il·lustrarem amb les fotografies de la meva col·lecció aquest fet històric, social i econòmic que encara sobreviu en els nostres dies amb un format eminentment municipal. 

Les imatges mostren en primera fila els testimonis de la transformació urbanística i tecnològica, els paisatges del moment i en algún cas llocs que encara reconeixem. Mostren els ciutadans gaudint a les inauguracions i en els dies feiners del servei d’aquest invent. La inauguració del servei d’autobusos va ser més tardana  que la del Tramvia, però les imatges mostren somriures i il·lusió en els ciutadans, en molts casos mudats per l’ocasió. 

Tampoc hi ha un ordre cronològic, com en els tramvies, gaudiu amb la seqüència busqueu els racons que encara es reconeixen amb la informació del peu de la fotografia.  

Jordi Vila i Traguany



Publicada

a

Temes: