Com a introducció transcrivim literalment del magnífic llibre “L’Abans d’Horta” de l’editorial Efados el següent text:
“L’any 1899 es constituí a Bélgica la societat Tranvías de Barcelona a San Andrés y Extensiones, que va projectar la línia de tramvia elèctric de Barcelona a Horta.
La nova línia de tramvia elèctric es va inaugurar el 1901 amb el número 46. Sortia de la plaça Urquinaona, passava pels carrers d’Ausiàs March, del Bruc i la Gran Via; travessava el passeig de Sant Joan, continuava pels carrers de la Diputació, Roger de Flor, València, Nàpols, Mallorca i Dos de Maig fins arribar al camí d’Horta des del Camp de l’Arpa, i seguia pel passeig de Maragall fins a Horta. A l’hora de decidir els traçats del recorregut hi hagué diverses variacions a causa de la dificultat del terreny a partir del carrer de Freser (camí d’Horta).
El projecte que finalment va tirar endavant va continuar pel carrer de Garrotxa -parcialment absorbit pel passeig de Maragall- fins a un punt concret de la propietat de can Berdura, on es va construir un vial exclusiu per al tramvia mitjançant un terraplè conegut per la Carbonissa, i després desaparegué en fer-se la plaça de Maragall. Llavors el recorregut seguia per l’antic camí d’Horta.
Inicialment tot el trajecte era de via única, tot i que incorporava desviaments en algun punt per facilitar el trànsit en ambdós sentits.
El 45, el 46 i el 49 foren les línies que durant anys arribaren a Horta.”
En els propers 7 capítols il·lustrarem amb les fotografies de la meva col·lecció aquest fet històric, social i econòmic que va sobreviure durant 70 anys del segle passat les guerres i les crisis.
Les imatges mostren la transformació urbanística (o per urbanitzar en alguns casos) amb l’evolució tecnològica, els paisatges solitaris dels carrers i la importància que els ciutadans li donen la benvinguda. Mostren els ciutadans gaudint a les inauguracions i en els dies feiners del servei d’aquest invent. Recull uns quants bitllets de l’època amb el preu de l’època. La curiositat la tenim documentada amb la “protesta d’usuaris per la puja del preu del bitllet”, interessant perquè el mètode encara és vigent i la vaga va tenir un impacte molt important en aquell moment. A més a més de la inauguració al 1901 també recollim la jubilació del tramvia amb una imatge de despedida del 1971. Segurament els de la fotografia es sorprendrien de veure els actuals projectes de tramvia a la Diagonal.
No hi ha un ordre cronològic, si més no, una seqüència que ens permet anar avant i enrere en el temps per connectar, amb la informació del peu de la fotografia, amb possibles records personals dels més antics o coneixedors de la zona. Feu un esforç perquè pot passar que alguns llocs costin d’identificar per la manca de turistes a la foto.
Jordi Vila i Traguany