L’OBRA DE LA REINA VIOLANT. FUNDADORA DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON.

 

La reina Violant va
fer de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, la primera fundació reial de l’orde
dels jerònims a tota la Corona d’Aragó. Va buscar l’indret on s’instal·laria la
nova comunitat, va adquirir els terrenys, la va dotar econòmicament, es va
preocupar de quins havien de ser els primers monjos que la conformarien i d’on
havien de venir. També es va preocupar d’iniciar les obres del nou monestir,
però la mort sobtada de Joan I, el seu marit, va suposar un gravíssim entrebanc
per a la seva continuïtat, cosa que va posar fins i tot en perill el futur del
naixent monestir de Sant Jeroni.

De tots es sabut
que l’església del monestir fou obra d’Arnau Bargués, a instàncies de la reina
i que aquest mateix arquitecte la inicià i acabà en el termini de tres anys,
però sempre queda a l’aire que més feu aquesta reina en l’aspecte constructiu a
l’indret de Sant Jeroni.

LA HISTORIA BREVE,
manuscrit anònim de l’any 1595, que es guarda a la Biblioteca de L’Escorial, i
del que ja hem parlat abastament ens dona alguna pista més.

Esta obra del
Monasterio  de St Hyeronimo de Val de
Hebron se començo y principio martes a 14 del mes de julio del año de 1394
segun que parese del titulo del dicho 
libro en el folio 23, y en este dia começaron a cavar los cimientos…”

La ubicació del monestir era certament complexa,
disposat en el vessant de la muntanya, dificultava la materialització de
qualsevol obra d’importància. Aquest fou el motiu pel qual abans d’iniciar
qualsevol construcció, el terreny havia de ser primer aplanat i atalussat.

Arxiu fotogràfic
Jordi Vila Traguany

“Lo que hizo la
Reyna en el nuevo monasterio fue igualar todo el patio en que se avia de actuar
y edificar la obra el qual estava muy desigual por razon de estar en medio de
la Sierra, o, montaña, y para esto fue necessario cavar muy fondos los
cimientos y levantarlos muy en alto para que quedase ygual todo el patio del
claustro, yglesia y de toda la casa, y assi levanto los cimientos de ocho
palmos de grueso para poder sustentar con Seguridad el peso de la obra,”

Aquesta informació,
ens fa pensar que tot el marjal que resistí la destrucció de 1835, amb
l’excepció de l’extrem dret, (obra nova del segle XVIII) era obra de la reina
Violant. I la seva fortalesa va raure justament amb la seva importància
inicial, destinada a contenir les obres que s’havien de produir després d’aplanat
tot el terreny  del vessant de la
muntanya. “y por algunas partes como es por la parte del mediodia y
poniente, suben los cimientos quarenta palmos, o, mas, hasta ygualar el patio
del claustro…”

Ni hi ha dubte que
aquesta fou una obra de gran importància, car d’ella depenia la fortalesa de
totes les obres que es fessin al seu damunt. Al mateix temps cal pensar com
s’havia de poder compaginar la vida retirada dels monjos amb el tragí constant
de les obres del monestir, el manuscrit anònim ens dona pistes:

“a 20 de julio
començaron a picar las piedras para los cantonès de la obra y para otros
menesteres della. La piedra se picava y se labrava fuera de los muros de la
Ciudad a la Puerta de Jonqueras assi llamada, la qual trahian des de la cantera
de Monjuich a la Ciudad y desde allí quando estaba labrada, la subian al
Monasterio. Imitando en esto la obra que hizo del templo de Salomon, en que por
esta razon no fue oydo en ella golpe de martillo…”

També ens dona
l’esmentat manuscrit la pista definitiva de la durada exacta de les obres, fins
que aquestes, de manera pràcticament absoluta finiren de cop. La informació que
el relator anònim utilitza va ser estreta dels arxius del monestir de Sant
Jeroni i desgraciadament a dia d’avui consta perduda:

En los
principios se prosiguio la obra con mucho calor y diligencia segun que en los
dos primeros años se gasto en ella mucho dinero, y se halla en el dicho primero
libro de la comunidad en el folio primero, y en el folio 24 que desde 14 de
julio del año 1394, hasta por todo el mes de enero del año 1397, que fue todo
esto tiempo poco mas de dos años y medio,…”

La mort del rei
Joan i l’enemistat profunda existent entre el germà del rei, en Martí l’Humà i
la reina Violant, afavorí l’aturada completa de l’obra per manca de pressupost,
car el nou rei es va desentendre de l’obra de la seva cunyada, cosa que l’autor
del manuscrit no oculta en absolut:

“Aquí paro la
obra por algunos años y aun se puede dezir casi del todo pues nunca se ha
acabado segun la primera traça que se principio, y la occasion fue por el
acescimiento de la muerte del serenissimo y muy catholico Rey don Joan el
primero de Aragon de Aragon marido de Ntra. Sra. y fundadora la Reyna Doña
Violante… y como los dos estubiessen desta suerte desgraciados, ny la Reyna
viuda le pediria del ayuda para acabar la obra, ny el tampoco se la quisiera
dar aunque concedio este Rey don Martin algunos privilegios a este Monasterio
por respeto de su hermano el Rey don Juan.”

La reina Violant
malgrat la seva aparent pobresa, conservava dignitats i propietats que li
produïen encara rendes, minses, però que li permetien viure dignament. Va
intentar ajudar al màxim el convent, però les obres no continuaren, malgrat
això, encara aconseguí des de les monestir de Pedralbes estant on s’havia
refugiat que la parròquia de Sant Genís dels Agudells passés a estar sota el
control del Prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

“Tanbien procuro
la misma reyna despues de la muerte de su marido que la Iglesia parroquial de
St Gines de Agudells, alias de Orta, se uniesse al monasterio por razon de que
estava el Monasterio dentro de la dicha parrochia i que aviendo un vicario
perpetuo, o, curato el qual pussiesse el Prior y convento… Hizo esta union
el Papa Benedicto 13 a peticion de la Reyna Doña Violante y el ultimo rector, o,
cura fue Mº Domingo Serda el qual dio la pocession de dicha Rectoria y yglesia
y renuncio la cura al Prior y convento de Val de Hebron a 20 de marzo de 1398 y
en esse dia tomo la pocession de dicha yglesia el P. Prior, fray Jaime Yvañes.
Despues viniendo la misma reyna se unió del todo al Monasterio y ni que fuesse
vicaria perpetua sino que el convento pussiesse vicarios conduzidos, y assi al
cabo de 25 años el Vicario que era Mossen Miquel Biada a 6 de mayo del año de
1413 renuncio la vicaria perpetua al Prior y convento de St Hyeronimo de Val de
Hebron.”

Aquestes ajudes
però no supliren la pobresa en la que es trobava sumida aquesta naixent
comunitat, quedant reduïda la seva aportació a la construcció monacal a
l’església i poc més, vivint els monjos en la màxima provisionalitat. L’autor
del manuscrit de l’Escorial fa fins i tot en la seva obra un resum de
l’aportació de la reina Violant i és justament en aquest resum on queda
reflectida l’estructura de l’església del monestir:

Y es que dio la
capilla y hermita, o monasterio en que viviessen los frayles mientras que la
obra duraria, y la adereço lo mejor que pudo, marco las tierras y heretades que
avian de ser termino del monasterio dentro los limites señalados arriba por el
Obispo de Lerida, aunque despues seria estendido mas el termino del Monasterio
por la otra parte de la Sierra con otro tanto, o, mas. Dexo de renta para doze
frayles 275 libras de las rentas reales sin que pudiessen ser quitadas. Labro y
saco los cimientos de todo el sitio del Monasterio y cavo y agualo el pavimento
del edificio y acabo la yglesia con quatro capillas muy grandes y principales
con la capilla mayor que es muy espaciosa y autoritzada, cubrio toda la yglesia
de arcos de piedra y en ella ay en los arcos quatro claves dentro del cuerpo de
la yglesia hasta la capilla mayor y en todas las claves estan las armas reales,
y en la clave de la capilla mayor puso una figura del P. St. Hyeronimo, dentro
de la capilla mayor ay a la parte del Evangelio otra capilla que sirve de
tribuna para oyr desde allí los officios diurnos quando viene alguna persona
principal al Monasterio. De la parte de la Epistola esta la sacristia dentro de
la misma capilla mayor y tiene la puerta enfrente de la capilla ya dicha y en
correspondència suya, lugar que da dentro del cuerpo de la yglesia para hazer
otras quatro capillas dos de cada parte, dentro de la capilla mayor hay quatro
vidrieras grandes pintadas y puso las armas en ellas y queda la yglesia muy
bien acabada y muy devota. Dexo  muchos calices
que aun estan en pie y sirven con sus armas, una casulla de brocado con la
cenefa de perles muy gruesa y muy fina cons sus armas y corona Real, Finalmente
unió la yglesia de St Genis de Orta a este monasterio, alcanço y dexo muchas
gracias de los Pontifices y privilegios suyos y del Rey don Joan su marido que
concedieron por su cession a este monasterio.”

L’absis tenia
quatre grans finestrals amb vidrieres on apareixien les armes de la reina,
novetat aquesta que no recull el pare José de Sigüenza, en la seva obra Historia
de la Orden de San Jeronimo
(1605). L’autor també esmenta de manera ben
clara com eren aquestes armes de la reina Violant:

Las armas desta
Reyna son de la una parte del escudo las barras de Aragon, de la otra parte son
dos flores de lis, y dos barbos, y encima de las armas la corona Real.”

Aquesta és
l’aportació que feu la reina Volant a l’obra del monestir de Sant Jeroni de la
Vall d’Hebron, gelosa sempre de la seva fundació reial impedint si cal, la
intervenció de persones riques però 
alienes a la caas reial com Bertran Nicolau, a qui poc més considerava
un intrús. Però això ja és una altra història.

y solo dexo acabado del todo la yglesia en todo
este tiempo que vivio, la qual estuvo siempre recogida haziendo sancta vida en
el Monasterio de Pedralbes hablare el dia de su muerte que fuera 7 de julio del
año de nuestro Señor Jesuchristo de 1431 si por su pobreza no pudo hazer en la
obra mas de lo que arriba queda dicho aunque vivio la Reyna

Lluís Jordà i Roselló


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