LLIBRE DE COSTUMS DEL MONESTIR DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON

EXTRACTE DE GAIETÀ BARRAQUER

LES
CASES DE RELIGIOSOS A CATALUNYA DURANT EL PRIMER TERÇ DEL S. XIX

Antes de cerrar la presente
descripción de este monasterio permítame el lector una observación. Según llevo
manifestado en anteriores capítulos, y lo repetiré en sucesivos, el curioso que
escudriña documentos de los conventos, topa mil veces con documentos tan vivos
y frescos que al leerlos cree oir aún el canto del coro y percibir el olor de
la casa, la que se le presenta como aún viviendo. Y en prueba de esto inserto
aquí tres artículos ó párrafos del libro manuscrito de las Costums de Vall
de Hebrán,
cuya lectura placerá al que leyere, y en uno de los cuales, en
el del cocinero, verá cuan sencillos y regulares eran los manjares de estos
frailes, y por’lo mismo con cuánta injusticia los revolucionarios motejan de
golosos y sibaritas á los religiosos (8).

«Costums del chorista — P° Lo chorista te carrech de
escombrar lo chor en lo ivern vna vegada en la semmana, en lo estiu dos
vegades, y en aquest temps lo ha de regar dos vegades també la semmana, y ha de
netejar las cadiras tot lany dos vegades la semmana, ha de traurer al sol los
escupidos de cals, y girar la cals vna vegada la semmana.»

«Ig. — Lo chorista posa las estoras en lo chor lo die de fi
nats y las ha de llevar lo die que lo Sagristà lleva los draps apres de pascua,
y en aquestos días li ajudan los de la escola.»

«Ig.—ha de traurer los estorins vn die per altre al sol ils
ha de netejar juntament ablos de la escola tres vegadas l any.»

«Ig.—als dobles majors posa los banquets y catifas devant las
cadiras deis Cantors.»

«Ig.—empalia la Imatge de N” Sr” que está al cap
del faristol conforme la festivitat, y conforme lo altar major.»

«Ig.—ha de
escombrar la estancia de las manxas,y las dels llibres del chor. y espolsar
dits llibres, y ha de escombrar devant lo rellotge, y la escala que baixa á las
celdas, y assó cada disapte.»

«Ig.—ha de
obrir las cortinas del Chor en los dobles majors ales Vespres, y Missa perqué
estan las Reliquias en lo altar, asso se entén quant noy ha seculars en la
Iglesia en particular donas.»

 «Ig.lo llevar
la cortina així de la rexa com de la vidriera, y tocar lo rotllo de las
campanas ha de fer aquell á qui lo P. Mestre li aparexera.»

 

«Costurnas del Cuyner.P.° Es
costu-ma que lo Cuyner sempre te un mosso lo qual está subjecte tant solament á
ell, y li ajuda sempre d cuynar y aparellar tot lo que es menester per al
convent, hostes y compaña de casa. Aquest mosso neteja la cuy na, y tota la
vaxella delia, y ha de fer bugada dels draps que servexen en dita cuy na,
sempre que será menester.
»

«It.Lo Cuyner te á son
carrech oli, arròs, semula,
&., tot lo peix salat, les
salses,ametlles, olives,fonols marins
& , y ha de dar salciro al
Convent los Diu-menjes y Dijous ques menja carn al dinar.»

«It.ha de dar dos dies olla
al sopar la semmana al convent, los altres dos rostit.»

«It.—En la Quaresma lo dilluns, dimecres y divendres, y fora
de aquest temps en tots los divendres del any, y en los dejunis de la Iglesia
ha de dar platillo al convent de espinachs, ó cols, ó cosa semblant.»

«En los diumenges de la Quaresma y disapte sant ha de dar al
dinar congre sech ab salsa, y ciurons y en los divendres de la Quaresma, y
dijous sant, y en los dobles majors, que venen entre any en dies que nos menge
carn ha de dar arròs, ó ferina de arròs ab llet de ametlles, y en lo advent,y
quaresma tres dies deia semmana dilluns, dimecres y divendres ha de dar
escudella de forment, sèmola, arròs ó cosa semblant ab llet de ametlles.»

«It.—ha de dar cansalada cada die al convent, y perasso seha
de procurar en quant bonament se puga fer quey haje abundancia de hortalissa en
los horts, y en particular en Juny, Juliol y Agost, y als Divendres de estos
tres mesos, ala collado, y en lo Advent y Quaresma vn die part altre al dinar.
En Desembre, Jauer y Febrer, dona la cansalada cuyta qitant no te escaroles, ó
enciam boscá.

 

Ultrade asso ha de dar al sopar en los Diumenjcs y Dijous del
añy, que sie die de carn formatge, lo dilluns olivas, lo dimars taparas, ó
fonolls marins, dimecres y disaptes olivas, y en tots los diumenges, y festas
de guardar, que son entre dos Pasquas se donan al dinar formatgets.»

 

«It —Lo Cuyner sempre ha de fer la olla al convent al dinar
de manera que reste per ais Pobres del hospital, y na de posar vn poch ab vna
olleta per ais hostes que venen y solen sobrevenir, y quant no serveix per ais
pobres al sopar tot lo que sobrara deia escudella als Frares ha de ser per ais
pobres.»

«It.—ha de fer escombrar la Cuyna per lo mosso que te, la escala que baxa á la cuyna, y lo
carrero fins ala llenya del forn. Advertint que mossos, ni pobres ni seglars no
entren en la cuyna sens llicencia del Prelat.»

«It. — En absencia del Cellerer ha de dar las porcions al
Convent, mossos, y hostes, y ha de fer las porcions de carn, y peix si al temps
que se han de fer nos trobarà present lo Cellerer.»

«It.De Nadal á Carnestoltes
ha de dar en tots los dumenges, y festas de guardar llangonissa al dinar per
platillo, las butifarras ha de dar bollidas entre semmana en lloch de cansalada
abla reccio »

«It—Sempre que donara ous al dinar al Convent ha de dar tres
ous per recció.
»

 

 

La regla jerónima no impone á la mesa de sus frailes las
duras privaciones de la de los cartujos, trapenses, mínimos y otros, y así,
salvos los ayunos, que aún aquí no eran pocos, el Jerónimo gozaba en esta parte
de bastante libertad. La costu-ma anterior nos certifica de cúán lejos
estaba de abusar de tal blandura, pues su mesa, ajena a todo exagerado regalo,
se contiene dentro de los límites de la medianía de la de nuestros menestrales
algo acomodados. Nadie dudará de que los que motejan de glotones á los frailes,
ni guardan sus ayunos y abstinencias, y ! ni en sus mesas, provistas de vinos,
cafes, copas y mil regalos, observan la templada parsimonia de los conventos de
más ancha regla.

 

«Costurnas del Pobrer. P’”°
Es costurna que vn Frare ó Donat te sempre carrech del Hospital deis Pobres lo
qual ha de procurar que lo hospital estiga molt net axí dalt com baix, y los
llits, y roba dells, y en lo estiu que los Pobres no dormen en llits ha de
tenir cuydado en orejar las flassadas perqué nos gasten.»

«Ig.—Lo Pobrer ha de donar d dinar als Pobres cada die
ordinàriament alas dotsc horas, y al dinar li han de dar cuynat ala cuyna, y lo
mes avant que bonament poran, peral sopar ha de fer lo Pobrer olla per ais
Pobres en la Cuyna, ó en lo hospital.»

«Ig.—Entre tres ó quatre ha de partir un pa de compaña segons
sera lo pa, tambe els dona vi de compaña, salvo ais malalts, als quals seis
dona del pa y vi del Convent, y altres regalos segons la necessitat a arbitre
del Pobrer, y si altres personas vindran de vergonye, ó vells podrá en lo pa y
vi ferlos algun avantatge, y lo mateix en lo compa-natge…
»

«Ig.fía de ex ir al hospital
alas vesprades en temps, per veurer si auran vingut algunas donas pobres, y
darlos caritat, y despedirlas encontinent; perqué no poden dormir al hospital,
ni junt al monastir, y ha de tenir compte que al ivern isque de sol al hospital
pera obrirlo, perqué los pobres no patescan.»

 

Hoy el monasterio está completamente arrasado, no quedando
más que sus cimientos y las cuarteadas paredes de las piezas que caían bajo el
nivel del claustro. La carretera que va de Gracia á San Cugat cruza por sobre
del solar. Junto á él existe un mesón que quizá formó parte de los edificios de
la calle que antecedía al cenobio.

 Lluís Jordà i Roselló

NOTA

(8)
El del corista se lee á folio 10, reverso y vuelto. El del
cocinero á folio 24 y 25. Y el del limosnero á folio 36, vuelto.

Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

Dibuix de George Vivian. (BNE)

 



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